Alla inlägg den 17 februari 2011

Av Susanna Carlsson - 17 februari 2011 15:10


Johan tyckte jag skulle köpa en bok på franska, eller en tidning eller vad som helst och börja läsa den. För att öva.  Han sa -Du kommer få översätta vartannat ord i början men till slut kommer du börja lära dig. Det är en jättebra övning.

Jag tänkte mest ÄR HAN GALEN?!?!

Jag kan ju knappt beställa mat på en restaurang här i Paris och ännu mindre läsa en bok på franska. Men idag gick jag förbi en bokaffär. Väldigt ofta säljer de både nya och gamla böcker och de sålde ut gamla böcker för 20 cent.

Jag köpte en bok.


"Le jardin empoisonné" enkelt översatt "Den förgiftade trädgården"

 


Ska försöka mig på att läsa lite i den ikväll om jag orkar. Vi får väl se om Johan har rätt

Av Susanna Carlsson - 17 februari 2011 14:35

Torsdag idag och imorgon är det prov i min franskakurs. Varje fredag är det prov på vad man har lärt sig under veckan. Jag sitter och skriver och skriver och skriver och rabblar och rabblar.


Flitens lampa lyser :-)

 

Märkte faktiskt idag på lektionen att det har lönat sig.

Varje dag kör vi "dictée". Då läser läraren ett stycke och vi skriver. Sen går hon runt och rättar det som alla skrivit. Idag kände jag att det hade lossnat, bara en aning. Vilket var en skön känsla.

Men jag sa till Johan igår att jag undrar när franskan blir ett språk i mitt huvud och inte bara en massa ord som jag ska försöka sätta ihop till en mening.

Bara att vänta och se.


För att hålla sig klar i huvudet behöver jag ju nått som håller sockernivåerna på en jämn nivå ;-)

Svindyrt, gick på 5,50 Euro, men gott är det.


 


Imorgon är det fredag och efter franskalektionen lär vi nog gå och ta en fika, jag och mina klasskompisar :-)

Alltid lika kul att säga. Känns som jag går i mellanstadiet igen, hehe.

Ska se om jag kan ta lite bilder på mina klasskompisar. De kanske tycker jag är skitkonstig som drar upp kameran. Jag får känna av läget lite :-)


Imorgon eftermiddag blir spännande... Har sagt det förut, håll tummarna liiiite till.

I don´t want to jinx it

Ovido - Quiz & Flashcards