Direktlänk till inlägg 4 maj 2011

Fakta!

Av Susanna Carlsson - 4 maj 2011 15:09

Lite fakta


1. Information från tidningen TIME


330 million

Approximate number of cases of wine bought in the U.S in 2010, making it for the firmst time, the world´s largest wine-consuming nation. The French drank 321 million cases.


Då tänker man, i USA bor det över 308 miljoner invånare och i Frankrike bor det nästan 60 miljoner invånare. Inte konstigt att fransmännen har stora problem med leverskador.


2. För att få ett bankkont och ett kort som i Frankrike heter Carte Bleu så måste du minst betala 7,80 Euros i månaden.

Jag trodde att de skojade men det är helt sant, och då har jag den lägsta nivån av hur mycket de bestämmer att jag får ta ut varje vecka och varje månad. Det får tydligen inte jag bestämma själv.


3. De hade en tävling igår om vilket pâtisserie (bageri) i Paris som gjorde den bästa baguetten.

Tänker inte ens skriva en kommentar till det


4. Jag är beroende av crêpes med Nutella, banan och kokos. Herregud vad gott det är och såå fantastiskt onyttigt. Äter det kanske en gång i veckan och jag går minst tre kilometer om dagen så jag överlever nog men som svensk får man lite dåligt samvete. I USA hade de sagt att jag var väldigt nyttig.

Man märker när man kommer utanför Sveriges gränser att svenskar är väldigt medvetna när det gäller hälsa. Vi är sjukt nyttiga, de har inte ens upptäckt grovt bröd i Frankrike. Jag ville ha ett bröd med mycket fibrer och fick i stort sett en Skogaholmslimpa.


5. Har gjort två av fyra prov denna veckan. Trodde bara det var tre, men nej, vi lägger till ytterligare  ett prov på fredag förutom fonetiken. Det blir även Oral Comprehension. Ska bli kul....


För övrigt är mannen i Madrid, jag pluggar och skriver PM och har inte tagit några kort. Sorry!!

Kanske nästa gång, för vi skall åka till Normandie i helgen. Vi skall tydligen få bilen på fredag. En Puegot 3008, ska bli spännande. Så då lär det bli fotografier uppladade nästa vecka.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Carlsson - 1 juni 2012 13:36

Tack ni två....som skrev att ni faktiskt vill att jag ska fortsätta skriva. Jag uppskattade det väldigt mkt faktiskt. Men jag orkar inte, kände hela tiden att jag var tvungen att ta kort och lägga upp här och sätta mig och skriva och jag är nog i...

Av Susanna Carlsson - 5 maj 2012 11:24

Ledsen att jag är en dålig bloggare, jag har och kommer fortsätta ta time out från bloggandet ett tag. Får se om jag återkommer.   //S ...

Av Susanna Carlsson - 21 april 2012 11:41

Vad hände med vädret?  Vi hade 23 grader och sol och nu regnar det och är typ 9 grader. Me not like.   Jag känner hela tiden att jag ligger efter när det gäller att blogga men sånt är livet. Förra helgen var Erik och Elin här. Erik och Johan ...

Av Susanna Carlsson - 12 april 2012 21:06

  Kom hem igår från vår minisemester. Vi åkte i fredags till Genève och mötte upp Karl och Sandra. Johans bror med sambo. Sen åt vi middag med dem och Sandras farmor som bor där. Vi spenderade natten i Genève och sedan satte vi kurs mot Anduz...

Av Susanna Carlsson - 4 april 2012 22:01

Har nu äntligen kommit hem efter några dagar i Madrid. de första dagarna var kanon, vi var i Tuledo bland annat, Madrids medeltida huvudstad. Var supermysigt, började lite kallt men sen kom solen fram och det blev jättevarmt.   Testade solhat...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards