Alla inlägg den 1 februari 2011

Av Susanna Carlsson - 1 februari 2011 19:17


Fransmännen är sköna när det gäller parkeringar. Verkar som att de tycker att bara de lämnar sina varningsblinkers på så kan de parkera vart som helst.


 

Jag har inte sett en enda p-vakt hittills men vi såg en bil som hade fått en böter förra veckan. Tror bötern var på 35 euro. Kanske lönar sig att ta en böter då och då istället för att leta parkering i flera timmar. Det är ju inte jättegott om parkeringsplatser.


Jag var och köpte indiskt till middag idag. Tydligen så ingår inte ris i priset. Vet inte omd et bara var så på den restaurangen men jag fick betala 4 Euro bara för riset. Lite snålt måste jag säga.


På tal om nått helt annat, i fredags när jag skulle gå ut och köpa lunch så hade jag min kamera i handen och tog lite bilder när jag letade lunchställe. Jag ser en man prata med ett par och både mannen och paret ser lätt upprörda ut. Jag stannar och lägger ner kameran i väskan och ser då hur mannen helt plötsligt står bredvid mig och börjer sig ner och "plockar upp" en ring. Som han självklart hade i handen. Det var en stor guldring som säkert var äkta fejk och jag fattade ju att det var nått lurt på gång så jag sa bara No!!! och gick därifrån. Han mummlade nått som jag inte uppfatade som -Ha en bra dag, men jag gick vidare. Dagen efter skulle Johan varna mig för folk på stan som försöker låtsas att de hittar ringar, ger dem till naiva turister och sedan kräver pengar för den. Då kändes det ganska skönt att jag inte var så naiv trots allt men man undrar ju samtidigt, hur dum man måste vara för att gå på en sån sak. Eftersom det verkar vara ett ganska utbrett sätt att lura till sig pengar på så måste jag säga att folk nog får skylla sig själva.

Av Susanna Carlsson - 1 februari 2011 13:27

Det var dags att ta en paus i pluggandet och blogga lite. Jag lämnade in min första inlämningsuppgift igår, fick tillbaka att jag skulle utveckla ett av svaren, gjorde det och skickade in igen. Får se hur det går men för att vara min första inlämningsuppgift och bara behöva korrigera en sak så kändes det himla bra.

Har börjat på andra inlämningsuppgiften nu, den är svårare men det är roligt. Just nu skall jag jämföra olika prissättningsmodeller och motivera detta. Nån som vill ge sig på det kanske?!?!?! :-)


Igår var jag och hälsade på Carolina där hon bor. Hon bor och jobbar i en stor kontorsstadsdel väster om Paris innerstad. Skönt att bo så nära jobbet. Var jättesmidigt att ta sig dit med tuben, som det ofta är här i Paris. Carolina jobbar i en byggnad som heter Grande Arche, i vänstra ”benet”, som tydligen skall vara en 1900-talsmotsvarighet till den gamla Triumfbågen. Jag tyckte den var jättecool.

 


Efter att jag hade fått en visning av Carolinas lägenhet gick vi till Vapiano och åt. Kändes nästan som hemma i Stockholm förutom att menyn var på franska och att de försökte blåsa mig i kassan. Jag åt en pizza och drack en cola och de ville att jag skulle betala nästan 38 Euro. Tjena!!! Visade sig att killen som registrerade pizzan och colan på mitt kort även hade registrerat två pastarätter, ett helt gäng cola, nån mer pizza och nån efterrätt tror jag. Ser jag ut att kunna äta allt det själv?!?!?!

Men det löste sig, jag behövde bara betala för vad jag faktiskt hade ätit och druckit. Fint av dem!!!


Idag är det som sagt plugg som gäller. Har hunnit med nästan halva delen av andra inlämningsuppgiften så det känns kanon.

Johan är i Rom där det tydligen är ca +15 C. I Paris tror jag det är -3 C, jag har inte varit utanför därren än men det börjar bli läge att gå på lunchjakt. Får se vad det blir idag och om jag vågar mig på att beställa på franska :-)

Ovido - Quiz & Flashcards