Alla inlägg under juli 2011

Av Susanna Carlsson - 10 juli 2011 13:14


Då har man gjort 6 arbetsdagar, förra fredagen och så veckan som var nu då, utan dator. Alltså man kan läsa arbetsinstruktioner till en viss gräns.

Varför skulle jag börja så fort om de inte ens har fixat ett konto, en dator eller passerkort till mig. Då kan jag inte göra ett skit.

Men jag har lärt känna en del folk och fått se vilka rutiner som finns. Känns bra att jag ska fixa detta själv sen för en av de största kunderna i Frankrike.....:-(

Vettskrämd!!!


I fredags var vi ute och åt på en argentinsk restaurang. Herregud vad gott det var. Åt lamm, finns det lamm på menyn så äter jag ju det. Lamm med grillad majskolv o sås o grejer. Mumma!! Så delade vi på en flaska vin och slocknade när klockan var kvart över elva.

Shit vilka party people vi är asså! :-)


I lördags gjorde vi inte mycket. Åkte till Champs Elyses för att se om vi kunde hitta Vänner-boxen i en butik de har där. Men de hade bara vissa säsonger. Så vi köpte några andra filmer istället. Det var rea. Sen åkte vi hem och kollade på Pulp Fiction. Den är rätt skön alltså.


På kvällen käkade vi vietnamesisk mat och fick lite liveunderhållning på vägen hem.


 


Skönt band. Ibland satt alla på huk, sen ställde de sig upp och började studsa okring. Kan inte vara helt lätt när man samtidigt skall blåsa lungorna ut sig på ett snyggt sätt :-)


Kollade även priserna på lägenheter i Paris. Billigt och bra. 18 kvm, studio, för endast 2,5 mille. Som hittat...


 


Idag har vi monterat sängbord och fått upp en taklampa i köket. Den som satt där var pinsamt ful. Förstår inte hur de tänkte där. Skall ta lite kort på sängbord, lampor mm.


I eftermiddag skall jag träffa två tjejer från min gamla klass här i Paris. Karin och Revital. Vet inte vad planen är än men skall bli kul att se dem. Har inte setts sen vi skrev provet i slutet av maj så det är på tiden. Herregud, times fly!!


Nu är det bara tre dagar kvar, sedan tidigt på torsdag morgon åker vi till Köpenhamn, tåget till Malmö och hämtar ut en hyrbil. Sen är det semester :-)


Tror inte jag kommer ta med mig min dator till Sverige så vi får se om jag kommer kunna blogga men jag skall försöka.


Av Susanna Carlsson - 6 juli 2011 18:50


Tu viens d´où?

Denna frågan fick jag idag och jag tittar på den korta killen i sin fina vita tunika som att han är en alien. Jag kunde inte för mitt liv komma på vad han frågade och jag kände mig jävligt blond. Han fick fråga på engelska istället.

Where do you come from?

Denna fråga är rätt basic när man lär sig franska och det skall man kunna.

Så för att summera, mina franskastudier gick jättebra ;-)


I lördags var jag ute med Kate och två tjejkompisar till henne. Vi tog en drink på en bar först, sen gick vi till ett ställe som hette Showcase.


Kate i mitten, Ondrea till höger och jag kommer inte ihåg vad hon till vänster hette. Men hon var väldigt trevlig.


 


Stället låg under en av broarna som går över Seine och kunde varit såå skithäftigt.

Det var stort, det var stora valv inne på stället men de spelade house/techno musik.

Det innebär en typ av dunkande i 20 minuter och sedan bytte de till ett annat dunkande i 20 minuter. Jag låter skittråkig jag vet men det var samma åsikt hos alla oss fyra. Och de hade typ fem saker på drinklistan, tre av de innehöll Redbull....


Tog några rätt dåliga bilder med min iPhone.


       


Söndagen hände inte mkt, som några kanske såg var vi på Ikea på kvällen. Jag tänkte att det är väl ingen där nu. Vem åker till Ikea en söndag kväll vid 19 snåret?

Typ halva Paris.

Herregud!!! Men vi fick köpt en del bra att ha saker. Lite nya lampor och sängbord. Just nu har vi belysning. Det innebär att antingen är det tänt eller släkt. Inte direkt nån mysbelysning.

Så vi har köpt allt men har fortfarande bara packat upp de galgar vi köpte.


I måndags träffade jag Kate och Ondrea igen (ja hon stavar med O), då det var 4 juli. Ondrea är från USA så hon hade dragit igång ett event där folk träffades o så skulle man klä sig i blått, rött eller vitt eller alltihop och äta picknickmat som hon gjort.

Så himla trevligt. Jag var jättesen från jobbet, så jag slänge i mig lite thaimat och drog iväg. Glömde helt av att jag skulle ha vissa färger på mig, men tydligen så funkade turkost. Typ blått.


Igår tisdag, kom jag hem vid 19. Den som någonsin klagar på att åka kollektivt i Sverige när det är varmt kan slänga sig i väggen. Testa att åka pendeln i Paris när det är 30 grader varmt ute och du står som packade sardiner.

Inte så kul men jag kom hem iaf. Sen var det bara att gå hem, ta på sig ett par shorts och ta ryggan och gå och handla mat. Sen när jag lagat mat, Johan kom i tid till maten var klar, helt otroligt, och jag pratade i telefon en stund så var klockan helt plötsligt 22. Då orkar man inte dra igång att montera ihop sängbord.


Idag har jag jobbat igen. Har fortfarande inte fått nån dator, däremot en telefon.

Carlsson :-)

 


En sista grej, igår när vi tog en sväng ner till bilen och hämtade saker från Ikea som vi fortfarande inte fått upp i lägenheten kommer det en konvoj med polisbilar och i mitten en fångtransport.

På vår gata. Fångarna är lite som djur i bur. De står upp och tittar ut samtidigt som de skriker ut i små luftgluggar.

Johan sa att de skrek efter mig tydligen. Så jag sa "jaha, för jag förstod inte, vad sa dem?"

Han vägrade översätta....  :-)


Av Susanna Carlsson - 2 juli 2011 15:36


Tack till er sötisar som faktiskt skrev att ni vill att jag ska fortsätta blogg(ni fattar rubriken va?)  :-)

Malin, tack för tre inlägg :-)

Jag behöver inte massa kommentarer till det jag skriver, bara veta att nån faktiskt läser det.

Inget tvång här att kommentera :-)


Saknar alla hemma och det ska bli skönt att komma hem i sommar. Ska försöka träffa så många som vi möjligtvis kan.

Vi kommer flyga från Paris till Köpenhamn den 14 juli och ta oss över till Malmö därifrån. Där hyr vi en bil och kör upp mot västkusten.

Tanken var att vi skulle köra med vår bil hela vägen men om det händer nått, med bilen, så är det tydligen jäkligt svårt och jobbigt att få det fixat. Konstigt, för Frankrike är ju inte alls byråkratiskt.....


Untill next time :-)



Av Susanna Carlsson - 1 juli 2011 18:28


Jag funderar på om det är nån idé att ha kvar min blogg. Jag får inte jättemkt respons på saker jag skriver så jag vet inte om det är nån som faktiskt läser den.

Förväntar mig inga uppsatser till kommentarer men bara nån tanke ibland på nått jag skriver.

Vi gör så här, ni som faktiskt läser detta och vill att jag ska fortsätta skriva, lägg in en kommentar och säg det, för annars lägger jag ner. Jag tycker det är kul att skriva och ta bilder och lägga här, trodde faktiskt inte det när jag började. Men som sagt, jag vill ju ändå att nån läser annars känns det som lite waste of time.


Idag har jag i alla fall gjort min första dag på jobbet. Kommer nog bli jättebra. Vet redan saker jag känner att detta kan man nog förbättra....

Ligger i min natur att försöka effektivisera :-) Men det verkar vara ett skönt team och jag kommer nog absolut att lära mig en del franska där.


Imorgon ska jag gå ut med en tjej från min senaste franskakurs, Kate. Hon och några tjejkompisar till henne. Ska bli himla kul. Visade sig att hon känner en tjej jag jobbade med på Ericsson i Stockholm, Nanna. Nanna flyttade till Tokyo och Kate lärde känna henne deär och sedan flyttade Kate till Paris. Världen är bra liten.


Ha en bra helg

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards