Alla inlägg den 16 mars 2011

Av Susanna Carlsson - 16 mars 2011 20:01

Igår kväll var vi hemma hos en klasskompis till mig, Revital heter min klasskompis och hennes sambo heter Vincent. Hon hade bjudit in några från klassen och deras respektive, om de nu hade nån. De bjöd på mat och dricka och det var helt grymt nice. Hon hade lagat jättegod mat, var plockmat men även ostar och baguetter då förståss. Vi är ju ändå i Paris :-)

Revital är från Israel och henne sambo är från Tyskland men han har bott i Frankrike i 16 år. Sen var det Jaime, från Mexico, Ana-Maria från Eucador, Chong från Kina, Karin från Israel, Besim och hans fru från Turkiet, en franska kille som värdparet kände och så de två svenne bananerna då förståss.


Vincent till vänster, sedan Besim, Revital och Karin

 


         


Alla hade med sig en text eller sång eller en dikt från sitt land så tro det eller ej men jag sjöng en del av en Ted Gärdestad-låt. För kärlekens skull. Skitpinsamt men det var väldigt kul att höra de andras texter och låtar osv. Kul att möta nya kulturer.


Idag har jag varit i skolan, sen pluggat och sen kände jag bara hur det kröp i kroppen. Jag sitter bara här på dagarna och pluggar och jag kände att jag behövde komma ut. Så jag tog min kamera och gick.


Jardin Luxembourg, vårplantering

 


Folk njöt verkligen i solen idag

   


Våren är verkligen på väg


 


 


Jag var inne i en butik som är sååå fransk. Frågade om jag fick ta lite bilder


Choklad

   


Makarons, det är ett bakverk som är gjort på äggvitor, mald mandel, florsocker och socker.

 


Maränger i lagom storlek

 


Jag gick omkring i några timmar själv, bara jag och min kamera och sedan ringde Karin så hon mötte upp mig i stan. Vi provade huvudbonader :-)

 


Jag har gått i över fem timmar och det var precis vad jag behövde. Få göra av med lite överskottsenergi och få lite sol i ansiktet.

Bara två dagar kvar, sedan helg igen :-)

Ovido - Quiz & Flashcards