Alla inlägg den 8 mars 2011

Av Susanna Carlsson - 8 mars 2011 21:01

Maria och David har bokat biljetter nu och kommer och hälsar på sista helgen i maj.

Åååhhh vad det ska bli roligt.

Har inte sett Maria på jättelänge och det är ju mer än två månader kvar men jag är superglad verkligen att de kommer ner :-)


YEY!!!

Av Susanna Carlsson - 8 mars 2011 15:19

Tisdag idag och solen skiner över Paris. Kallt på morgonen men runt 14 grader ute nu.

Har varit i skolan, lärt mig lite fler nya ord och lite bättre sätt att uttala dem på.

Sedan bar det av hemmåt. Jag har bunkrat i frysen. Finns en butik (tack Emelie för tipset) som heter Picard. De säljer endast frusen mat. Det är skitbra. Jag köpte kyckling, fisk, grönsaker, bär pommes....crepes...mm.

Underbart!!

Sen var jag och bokade rum till mina päron då de kommer. Eftersom de kommer samtidigt som min syster med familj så får de tyvär inte plats här. Och eftersom pappa fyller 60 så är det nice att bo på hotell i några nätter.

De kommer 15-19 april. Ska bli jättekul.

Maria och David kommer och hälsar på sista helgen i maj också.

Har äntligen fått lite fint väder så då har jag tagit kort på La Tour Eiffel och Pantheon. Vår utsikt från lghtn.


Ingen zoom

 


Mera zoom, är så fint på kvällen när de har ljusspel

 


Panthéon. Det är (enligt wikipedia) en världsberömd byggnad i Paris där Frankrikes mest kända medborgare är begravda såsom Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Victor Hugo, Jean Moulin och en rad kända vetenskapsmän och vetenskapskvinnor (till exempel Marie Curie).

Panthéon uppfördes 1758-1789 efter Jacques-Germain Soufflots ritningar. Ursprungligen var byggnaden en kyrka invigd åt Sainte Geneviève.


Vi ser bara taket men jag har lagt ut bilder tidigare på hela byggnaden. Bilden är taget från köksfönstret


 


Nu blir det mer plugg. Skall ta tag i sista inlämningsuppgiften i logistiken. Vill ha klart det så jag kan fokusera på PM-arbetet och franskan då så klart

Ovido - Quiz & Flashcards