Alla inlägg den 27 januari 2011

Av Susanna Carlsson - 27 januari 2011 14:31

Jag har så mkt tankar ock funderingar ang Paris och dess invånare, och eftersom min kära pojkvänn jobbar halvt ihjäl sig så får jag ventilera lite här ist.


Jag har aldrig tänkt förut att det inte finns blonda fransmän/fransyskor.

Det finns inte.

Jag har inte sett en enda iaf.

Vilket gör att när man kommer gående på stan, som den blonda svenne banan man är, så tittar folk lite som att man är ett udda exemplar av.....nått.

Vi träffade Carolina igår, vår nyfunna svenska vän i Paris, och när jag kom gående sa hon " du var den enda blondinen så jag såg dig med en gång".

Så tydligen sticker man ut lite i mängden. Sen om det är bra eller dåligt det vet jag inte.


Jag gillar Paris tunnelbanesystem måste jag säga. Det är lätt att ta sig dit man ska, och det är enkla byten. Tågen går minst var femte minut och även om det är trångt så kommer du alltid med tåget.

Speciellt de förarlösa linjerna är coola. De är inte uppdelade i vagnar som de andra linjerna är (som i Sthlm). Utan det är som ett enda långt tåg där du ser från en enda av tåget till den andra.


Vädret i Paris är inte nått jag direkt har funderat över mer än att våren kommer tidigare än i Sverige. Men ingen har sagt nått om regnet. Herregud vad det regnar.

Och just nu är det väldigt kallt, lite som på västkusten. Kallt så in i märgen och det blåser.

Sen är det inga -10 C så jag ska nog inte klaga


Sen har vi ju trafiken. Taxichaffisen som jag åkte med från CDG till hotellet satt och skickade mess när han körde och vi höll på att krocka duktigt en gång. Dock inte hans fel men ändå. De är inte riktigt kloka här. Men jag gissar att det krävs lite tid så har jag nog vant mig.


 


Funderingarna fortsätter kanske i ett senare inlägg :-)

Av Susanna Carlsson - 27 januari 2011 11:57

Imorse gjorde jag provet som skulle visa vilken nivå man ligger på i franska.

Det var även ett prov på mitt tålamod. Även om jag frågade om de pratade engelska, de sa ja o så ställde jag min fråga så svarade de på franska. Det gör inte livet lättare just nu. Men jag ska inte klaga, jag lär mig ju. Tror jag....

 


När det var klart åkte jag tillbaka till hotellet och hade min första online lektion i logistik. Var ju väldigt basic men kände ändå att detta kan jag lite vilket var skönt.

Ska försöka göra så mkt det går i logistikkursen nu för franskan börjar inte för än den 11 feb så det är skönt att få en del avklarat.


När man kommer ut från hotellet och går raka vägen uppåt så ser man Notre Dame.

Himla nice. Dit ska jag absolut gå om jag får spader på alla fransmän eller logistik. Det är väldigt lugnande att vara där inne (och du slipper trafiken)

 

Ska bege mig ut på stan igen nu och skaffa ett kontantkort till mobilen.



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards