Alla inlägg den 26 januari 2011

Av Susanna Carlsson - 26 januari 2011 17:50

Har varit en andra omgång på skolan och skrivit in mig nu. Fick mitt "studentpass".

Imorgon ska jag tydligen ha prov kl 9.

Herregud, med tanke på 1. hur trött jag är nu och 2. att jag ska ut och äta ikväll lär jag inte vara pigg imorgon.

Men det är roligt när det händer grejer.

Efter det behöver jag inte gå till skolan för än den 10 feb, då jag ska få reda på resultatet och sedan dagen efter ta ett muntligt "test" för att se hur bra mitt franska uttal är.

Men som sagt, fram tills dess blir det till att plugga logistik.

Sprang på en liten italienare på vägen hem från skolan nu som ville veta vart Place de Sorbonne låg och jag visste det. Kan bero på att jag gick förbi där typ fyra ggr i förmiddags innan jag fick hjälp att hitta till skolan.

Den lilla italienaren tyckte vi skulle bli kompisar på fejan. Jag gav honom ett fejknamn. Jag skäms lite men han verkade jättejobbig.


Då ska jag piffa mig lite och så iväg igen   

Av Susanna Carlsson - 26 januari 2011 13:09


Jag har blivit med blogg. Då ska vi se om jag kan hålla liv i den och skriva om sånt som folk kanske tycker är kul att läsa   


Landade igår kväll på CDG och tog mig sedan till lägenhetshotellet som Johan bodde på sedan innan.

Verkar inte vara helt lätt att hitta lägenhet i den här staden, trots att en förmedling "hjälper" till. Får se hur länge vi blir kvar här.

Men hotellet är helt okej faktiskt. Ett litet kök, fräsht badrum, en stenhård säng, me like, och en tv som är lika stor som min datorskärm ungefär :-)


Nu på förmiddagen var jag på skolan och skulle signa in mig. Hittade inte dit först, och frågade en random tjej på stan om hon kunde hjälpa mig. Då visade det sig att hon också skulle plugga franska på Sorbonne, men inte samma kurs som jag, så hon gick med mig till adressen där inskrivningen var. Himla tur att jag träffade henne för annars hade jag aldrig hittat. Hon var från London och hade också kommit till Paris igår kväll.


Inskrivningen var inte den riktiga inskrivningen utan de gav mig en lapp och sa att jag skulle komma tillbaka vid ett senare klockslag idag.

Senare i veckan ska jag tydligen göra ett test, för att se på vilken nivå av (dålig på) franska man ligger.

Kan ju gå hur som helst   


Ikväll ska vi ut och äta med Carolina, som vi träffade på CDG när vi var i Paris innan jul. Planet blev fyra timmar försenat för det duggade....så då blev det att vi började prata. Hon skulle också flytta ner till Paris. Alltid kul att träffa nya människor.


Take care




Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards