Av Susanna Carlsson - 13 april 2011 16:35

Idag var jag på stan och försökte hitta en ram till en planch jag köpt. Det var ju helt omöjligt. De hade i alla mått utom det jag behövde.

Så jag får väl tejpa upp den på väggen eller nått.

Var på skorea också, köpte faktiskt två par skor, men de var ju självklart inte på rean då...

Familjen Carlsson/Abrahamsson kommer ju och hälsar på i helgen och denna bilden är till er.

Vi ska äta på en restaurang på lördag kväll där de har detta urvalet.

Det blir alltså fisk och skaldjur :-)

Min axel började göra fantastiskt ont igår, vet inte om det är nån inflamation men det känns lite bättre nu på eftermiddagen så det är skönt. Måste vara min vilda cykeltur genom stan på alla kullerstensgator som hjälpte.......kanske inte.

Ikväll ska jag träffa en kollega till Johan och hennes kompis från Dominikanska så ska vi gå ut och äta och shoppa lite på Champs Elysées. Ska bli himla trevligt

Av Susanna Carlsson - 11 april 2011 17:35

Idag har jag och några klasskompisar varit på en marknad i norra Paris.

Vår lärare hade skrivit ut en lista med olika marknader i Paris och jag gillar att gå och titta även om jag sällan köper nått. Hon sa att på just denna marknaden så är det många ficktjuvar så ta inte med några värdesaker. Igår så sa Johan samma sak när jag sa att vi skulle dit så jag blev lite nojig men det gick bra.

Man kunde köpa allt möjligt som man inte behövde

Jag köpte en brosch som jag blev kär i. Har tittat ett tag på broscher då jag vill ha en till en svart klänning jag har som behöver piffas upp lite.

Sen tog jag bussen hem, för jag såg att en buss som gick därifrån gick hela vägen hem till mig. Det är ju mysigt att åka buss ibland när man inte har bråttom och man ser vart man åker. Det tog mig 15 min med metron att åka dit och 45 med buss så jag kommer nog inte ta bussen igen om jag ska dit.

Johan tar med sig en kollega hem idag så det blir skaldjurspasta. Får väl se hur det kommer smaka

Av Susanna Carlsson - 10 april 2011 21:25

Igår cyklade jag och Johan runt på stan och kollade lite möbelbutiker. Klädaffärer går ju bort när det är så varmt. Vi orkade inte så länge så vi satte oss och åt glass i solen i stället.

På kvällen mötte vi upp kollegan Johanna igen och åkte till Bastille och åt thai.

Det var där franska revolutionen startade 1789, FYI. Vi hamnade på en jättebra restaurang och åt helt grym god mat och drack massa goda drinkar.

Väldigt otippat så kom en mörhyad kille in och börjar sjunga väldigt smöriga ballader på engelska och sen även på arabiska. Shit vad han kunde sjunga, men det blev lite för många smöriga låtar så då fick vi gå :-)

Idag gick jag en promenad på morgonen till rue Mouffetard. Köpte två fällstolar så att min familj har nått att sitta på nästa helg när de kommer. Igår gick jag på stan med ett stafli och idag med två fällstolar. Man fick ju en del blickar.

Idag på eftermiddagen var jag på en konversationskurs i franska. Jag var helt färdig när jag kom hem, min hjärna var uttömd. Men det var väldigt bra.

Ska köpa ett kort så jag kan gå 10ggr, varje söndag kl 15.

Jag behöver verkligen det. Ska bli kul att få lära sig att prata lite mer.

Johan tog några bilder på solnedgången nu i kväll från vårt fönster

Den klagar man inte på :-)

Av Susanna Carlsson - 9 april 2011 17:32

Igår var sista dagen i skolan innan två veckors påsklov så jag och några klasskompisar hade picknick i en park och sen gav vi oss ut på en cykeltur i Paris.

Vi kunde definitivvt ha det sämre. De har cykelstationer där man hyr cyklar så vi gjorde det och cyklade rätt långt tro jag. Men det var så skönt i solen och känna vinden i håret (....blev lite Ted Gärdestad över det hela där men det var nice iaf)

Sen på kvällen mötte jag upp Johan och hans kollega Johanna som är här från Sverige och så käkade vi middag.

Idag, som vanligt på lördagar, gjorde vi egen juice och brunch. Idag bestod juicen av hallon, kiwi och clementiner. Otippad blandning men hissen är paj och jag orkade inte gå ner och sen upp för 7 våningar för att köpa några apelsiner.

Men det blev jättegott.

Sen gav vi oss också ut på stan på en cykeltur. Det är helt grymt verkligen. Ska köpa en prenumeration för det för hela året. Kostar typ 30 Euro för ett år så det är det definitivt värt.

Sen kan jag börja cykla till skolan. Vi har en station typ 100 meter från vårt hus så det är kanon. Ska bara hitta en station nära skolan också. Problemet kan vara att en station är full och du inte kan lämna cykeln. Då får man leta upp en ny station, men det finns jättemånga så det borde inte vara något större problem.

Efter vår lilla tur på stan gick vi och köpte ett stafli och en målarduk. Tanken är att för våra gäster (bara att förbereda er) så måste alla måla nått på duken. Som en signatur att de har hälsat på oss.

Kan vara sina initialer, ett hus, en boll, eller bara att kladda lite med färger. Jag kan ju själv inte måla en sträckgubbe rakt så man måste ju inte men det hade varit kul om alla som kom och hälsade på målade nått.

Notera de nyimpregnerade skorna i fönstret :-)

Målarduken blev dock upptagen ganska fort så jag får köpa en till i veckan

Tydligen kan min sambo måla och jag är så sjukt imponerad. Önskar jag kunde måla verkligen.

Kram på er alla och hoppas ni har precis lika underbart väder som vi har

Av Susanna Carlsson - 6 april 2011 20:06

Det gäller att ha relativt platta båtar för att transportera både människor och gods i Paris på Seine (lägg märke till de gröna träden och människorna på kajen).

23 grader i Paris idag. Lovely!!!

Av Susanna Carlsson - 4 april 2011 18:47

Bästa helgen ever!!!

Så vi lyckades faktiskt komma på planet utan att jag visste vart vi skulle. Det krävdes en hel del hålla för öronen, blunda och att helt enkelt inte titta på tv-skärmarna vid gaten där det ju självklart stod vart vi skulle. Johan ville nog berätta men jag ville se hur länge det gick att hålla det en hemlighet.

Det tar bara 1,15 att flyga till Barcelona härifrån. Så väldigt, väldigt bra. Det kan man ju absolut göra igen.

Här har vi precis landat och sitter i taxin till hotellet.

Lite lagom knäppa

Fredag kväll efter incheckning gick vi ut och tog en sangria och lite tapas.

Världens bästa pojkvän om jag får säga det själv :-)

Sen till hotellet, fixade iordning oss och gick ut och åt middag vid 22 snåret. Himla nice.

På lördagen åkte vi till stranden och var där stor del av dagen. Det var varmt men det blåste rätt mycket så man kände inte riktigt hur solen faktiskt tog.

Glass är ju ett måste, det enda jag kan säga på spanska "Una bola de helado por favor" eller nått sånt.

Senåt vi lunch på strandpromenaden och det var där vi blev lite fulla och totalt solbrända

Vi fick in nån sprit som servitören bjöd på för han pratade svenska...typ, så det var lite roligt. Speciellt för oss :-)

Sen på kvällen gick vi ut och åt tapas. Grymt gott. Johan har ett kort på mig som jag inte hunnit få än, men som visar hur solbränd jag faktiskt var, kanske visar det nån gång.

Efter tapas och en sangria till så gick vi hem och kollade på film. Sån himla skön avslutning på dagen.

Har aldrig fått en sån födelsedagspresent förut.

På söndagen turistade vi lite, vi var uppe på nått köpcentrum i närheten av där vi bodde. Torget där det låg hette Place d´Espagna eller nått sånt....stenkoll. Men jag vet iaf att vi var i Barcelona :-)

Sen kom vi hem igår eftermiddag och gick och köpte lite mat och kollade på några avsnitt av vänner.

Har haft en sån himla underbar helg!!!

Av Susanna Carlsson - 30 mars 2011 15:57

Idag efter skolan mötte jag upp Karin, som inte orkade sig upp till skolan idag. Hon jobbar helt galet mycket så jag förstår henne. Jag åkte ut till Vincenne, som är en förort till Paris typ. Jättemysigt verkligen.

Vi käkade sushi och gick en promenad och kollade in omgivningarna. Lite kallt idag och det blåser så det är trist men jag ska väl inte klaga. Har ju hört att det finns de hemma som har det värre :-)

Imorse när jag gick till skolan var jag tvungen att ta detta kortet. Jag blir fortfarande lika förvånad över fransmännens parkeringar

I måndags eftermiddag, efter att jag kände att jag pluggat klart så tänkte jag att nu gäller det. Jag ska ge mig ut på stan och köpa nått fint till mig själv. Lite nya vårkläder kanske.

Dior gör lite reklam då

Jag gick i massa butiker och kommer hem typ 2,5 timme senare och har handlat toapapper, juice och pålägg.

Det går inte, jag har en deffekt. Jag kan inte shoppa kläder. Jag blir så stressad och det är så mycket folk och hög musik och jag tänker att jag inte behöver nått och så orkar jag inte prova nått och jag har säkert nått på mig som är jobbigt att ta av. Typ en kofta med massa knappar som jag inte orkar knäppa upp eller mina converse, som har jobbig snörning.

Var ju med Johan och shoppade i helgen men jag står bara bredvid provrummet när han provar och orkar inte kolla på nått till mig själv.

I-landsproblem av högsta klass men när folk frågar om vi skall gå och shoppa ihop så se jag inte det som en hobby utan som ett nödvändigt ont.

Ikväll ska jag ha en skypedejt med tjejerna jag skriver PM med. Nu har vi valt företag som vi skall jobba med och en av tjejerna har skrivit lite bakgrundsfakta om företaget. Jag skrev ihop ett gäng frågor som vi har skickat till företaget som de skall svara på.

HIttade ett gammalt kort i mobilen på världens bästa unge. Lilla Gustav som börjar bli stor och vi har lärt honom säga bonjour :-)

Imorgon blir det skola och även kursen på eftermiddagen, "La France aujourd´hui", som jag har varje torsdag. Efter det skall jag packa, vi skall åka bort i helgen men jag vet inte vart..... :-)

Av Susanna Carlsson - 27 mars 2011 10:02

Vaknade tidigt idag trots att det hade varit skönt att sova några timmar till men det gick inte.

I fredags när jag hade varit hemma hos min klasskompis och käkat indiskt så tog jag och två killar i klassen och delade på en taxi hem. Alla bilar blev då stoppade i en korsning av polisen för det var massa folk som skulle förbi.

Det visade sig vara nån slags karneval där massa folk är ute efter midnatt och åker inlines.....

Blev inte en jättebra bild med det var kanske 200 personer som åkte inlines och sedan kom det några på cykel också.

Igår gick vi på stan på eftermiddagen. Johan behövde uppdatera sin garderob så han köpte nya skor, en ny vårjacka, ett par byxor och en tröja. Vi satt på en uteservering och åt lunch och jag sa att snart kommer det börja regna. Sen gick vi in i en butik, kommer ut och det ösregnar. Så när vi kom hem var vi som två dränkta katter då vi inte hade några parraplyer med oss.

Då fixade vi varm choklad med vispgrädde och spelade Backgammon. Himla nice.

På kvällen gick vi ut och åt på vår favvo-tapas-restaurang. De har nog världens godaste sangria där.

Vi åt paella till huvudrätt, mumma!

Sen vinglade vi hem i natten. Vi delade på en flaska vin och det krävs ju inte så mycket för att jag ska känna av det.

Idag tror jag planen är att käka frukost och sedan inte göra ett smack. Får se hur lång tid det tar innnan jag blir rastlös :-)